Het allerbelangrijkste doel van isoleren is het 'binnenhouden van vocht'. Waarmee ik wil zeggen: Creëer een "damp-dichte cel" zodat vocht, wat binnen ontstaat, niet tegen het metaal van je bus aankan komen.
Ik heb geïsoleerd met heel sterk, dubbellaags 1 meter breed Prima Cover folie en de juiste spuitlijm.
Ik geloof zelf niet heel erg in het "isoleren met 2cm dik armaflex". Het is erg duur.
Als het buiten heet is en de zon schijnt vol op m'n bus, dan wordt het toch warm binnen (net als met kou). Bovendien ga ik zelf in de winter niet op reis, doe je dat wel zul je hoe dan ook een kacheltje mee moeten hebben. In dat geval kan het zijn dan 2cm isolatie je bus langer warm houdt. Het is alleen de vraag of koudebruggen dit niet opheffen.
Wat kies je?
Boekwerken zijn er geschreven over het isoleren van je bus.
De meeste blogs stellen dat iets als 2cm dik Armaflex de oplossing is.
Dat is zeker een optie, maar ik vond dat veel te duur, en eigenlijk niet nodig gezien.
Ik heb mijn bus geïsoleerd met 1 meter breed Prima Cover, een zelfklevend afdekvlies (wat niet kleeft tegen metaal btw) en goede spuitlijm.
Isoleren doe je om 2 redenen, maar voornamelijk om de eerste reden:
Het 'binnenhouden van het vocht' om roest te voorkomen.
Binnenhouden van warmte / Buiten houden van kou.
1) Vocht binnenhouden uitgelegd
Je moet dus een damp dichte cel creëren. Dit zorgt er voor dat eventueel vocht in de bus niet kan doorslaan tegen het metaalwerk van je bus. Anders kan het gaan roesten achter je houtwerk en daar kom je te laat achter.
Dit betekent niet dat elk stukje metaal bedekt hoeft te worden. In mijn bus, bij de schuifdeur en achterdeuren, is het metaal op sommige plekken gewoon zichtbaar. Dat is geen probleem, gezien ik dat metaal later niet ga afdekken met hout o.i.d. Eventueel vocht wat daar ontstaat verdampt wel door de open ruimte van de bus zelf. Het gaat dus om de delen metaal achter je afwerking.
2) Warmte en/of Kou binnen/buiten houden
Mijn redenering:
Warmte of kou hou je niet echt tegen. Als mijn bus in 32 graden zon staat te fikken wordt het sowieso heet in m'n bus. En, al reis ik überhaupt niet in de winter, geloof ik niet dat 2cm isolatie die kou gaat tegenhouden. Je zult dan sowieso een kachel moeten inbouwen.
Misschien heb ik dit fout. Maar tot dusver heb ik geen problemen gehad met mijn keuze, en ruim 700,- euro bespaard aan isolatie.
Prima cover en Spuitlijm
Deze folie is een dunne gewatteerde waterdichte folie met 2 sterke lagen plastic. Stukadoors gebruiken het om de vloer en trappen van huizen te beschermen als ze rondlopen.
Ik heb dit gelijmd met Quintus Heavy Duty spuitlijm. Ik heb andere spuitlijmen geprobeerd, zoals die van Bison uit de bouwmarkt, maar die van Quintus is echt veel veel veel beter en ook nog goedkoper. Na 1,5 jaar zit de folie nog steeds vast.
Ventileren
Dat ventileren nodig is, spreekt voor zich. De een wil een dakraam, de ander wil een imperiaal en kan daardoor geen dakraam.
Ik heb zelf:
- een klein dak roostertje in het plafond boven de keuken, verstopt onder het zonnepaneel.
- 2 ramen die open kunnen bij het bed.
- Ventilators achter de koelkast die lucht van binnen naar buiten blazen.
Koudebruggen en ventileren
Ventileren is de sleutel!
Koudebruggen kun je niet overal voorkomen. Elke schroef die je in je bus draait is in zekere zin een mogelijkheid tot een koudebrug. Ramen zijn ook koudebruggen.
Je kunt overwegen een stille dakventilator te plaatsen die je altijd aan hebt staan. Hierdoor blijft je bus goed geventileerd.
Comments