Eerst maak je een plattegrond, dan een vloerplan met tape (zodat je een gevoel krijgt bij je plattegrond) en dan maak je een elektriciteitsplan zodat je weet waar je je elektrische installatie wilt plaatsen en wat je daarvoor moet bestellen.
Je camper moet voldoen aan bepaalde eisen van de RDW en Belastingdienst. Dit geldt voor zowel de indeling, als de elektrische installatie.
Pas dan krijg je een nieuw kenteken en kun je tot slot het kwart-tarief aanvragen.
De RDW keuringseisen zijn iets 'soepeler' dan die van de belastingdienst.
Waarmee ik wil zeggen: Als je tijd/zin hebt, kun je een 'light' camper interieur bouwen, dan naar de RDW voor de keuring en de weging en pas dan je camper helemaal afbouwen naar wens.
Want: Hoe lichter je camper, hoe minder wegenbelasting je straks betaald.
Je plattegrond hangt van vanalles af, voor mijn bus werd het te duur en ingewikkeld om de scheidingswand weg te halen en er draaistoelen in te bouwen. Ik heb de tussenwand laten zitten en m'n plattegrond daar op aangepast.
Meer eisen
Ook op gebied van elektra zijn er eisen gesteld.
Zo moet je een CEE Invoerdoos (voor zo'n blauwe stekker) gebruiken samen met een Dubbelpolig zekeringsautomaat en aardekschakelaar. Ook moet je de aarde op het chassis van de bus aansluiten en gebruik maken van *neopreenkabels (*Dit geldt alleen voor de 230v aansluiting(en). Voor de rest gebruik je rood/zwarte kabels met een soepelkern en kabelschoenen die je kan aanknijpen met een tang.
Plattegrond van mijn bus
Je bent natuurlijk, binnen al die eisen, helemaal vrij om je camper te bouwen zoals je wilt.
Ik vertel je mijn keuzes:
Mijn belangrijkste eisen:
- Ruim bed, ik ben 193 cm lang. In de breedte slapen is dus geen optie.
- Ruimte om óp het bed te kunnen zitten met een laptop.
- Ruimte onder het bed voor al m'n (natte) windsurf spullen.
Een paar keuzes die ik moest maken:
Tussenwand bus
Mijn bus heeft als bijrijdersstoel een vaste 2-persoons bank en een chauffeursstoel. Beide konden niet 'makkelijk' op een draaiplateau gezet worden (lang verhaal dat ik je ga besparen). Ik besloot de tussenwand te laten zitten en daar m'n keuken tegen aan te bouwen.
Ik koos voor een vrij dun 160x200 matras met topper van Ikea.
Zoals ik al zei; lig ik in de lengte, wat best veel ruimte kost. Maar voor mij was dat niet erg want ik windsurf en daarvoor moet je veel spullen mee. Sommige van die spullen zijn nat, kwetsbaar en diefstal gevoelig.
Lees hier meer over mijn windsurf camper en plattegrond en hoe ik m’n surfgear meeneem. Ik windsurf, daarom bouwde ik mijn camper zo
Lijst met alle spullen
Ik maakte uiteindelijk een lijst met letterlijk elk product/object wat ik kon bedenken wat mee moet als ik op reis ga (van afwasborstel, tot flessen water, van stroomhaspel, 2 supboards, rijblokken, luifel palen, etc), om vervolgens te bepalen waar dit allemaal moest komen te liggen.
Ik kwam daarom met 3 vakken onder m'n bed.
- 1 vak met grote kampeerspullen (gasfles, stoelen, luifel palen, vloerkleed.
- 1 vak met 4 grote opbergkisten.
- 1 vak voor m'n (soms nog natte) windsurf gear. (M’n boards liggen op bed als ik 1 dagje ga surfen. Als ik op reis ga liggen m'n surfboards op het op maat gemaakte dakrek/imperiaal met een sjorband met staalkabel en slot (meer weten over mijn dakrek?).
Bedhoogte bepalen
De 4 opbergkisten had ik reeds gekocht zodat ik wist hoe hoog 2 kisten op elkaar zouden zijn. Dit hielp mij te bepalen hoe hoog mijn bed minimaal moest komen, maar nog wel laag genoeg om op het bed rechtop te kunnen zitten met een laptop.
Ik kocht 2 lattenbodems van marktplaats en een redelijk dun matras en topper bij de Ikea.
Volgende stap is een eerste plattegrond maken.
Mijn eerste schets hielp me een vloerplan te maken van tape om alles wat beter te kunnen inbeelden.
Nu kon ik een elektra schets maken zodat ik wist hoeveel kabels en apparatuur ik moest bestellen.
Een paar keuzes die ik van te voren maakte:
- Al mijn stroom komt samen onder de bijrijdersstoel, zowel de accu, als het schakelpaneel, omvormer, en acculader.
- De 230v walstroom ingang met zekeringskast wilde ik aan de linkerkant van de bus hebben. (Deze kwam uiteindelijk links achterin de bus te zitten, zodat ik bij de 230v zekeringkast kon komen als dat nodig was).
- Ik kocht een koelkast uit een oude caravan, die kan op 12v / 230v / Gas. (Het gas gedeelte heb ik direct losgekoppeld, want dat durfde ik niet aan qua hitte en ouderdom van de koelkast.)
In mijn eerste schets had ik veel te veel 230v aansluitingen (geen idee waarom?). In deze schets staan ze nog wel, maar die zijn er niet gekomen. Ik heb uiteindelijk twee 230v aansluitingen in de bus, 1 voor de oven boven de koelkast en 1 voor vrij gebruik (laptop laden o.i,d.). Deze werken alleen als ik aan de walstroom sta.
Het uiteindelijke lijstje met elektrische 'apparatuur' in m'n camper:
- 230V CEE Invoerdoos aansluiting voor walstroom (met ernaast een aardlek en 2 dubbele zekeringskast)
- 230v - 12v slimme acculader (als ik aan de walstroom sta zal de acculader de accu onderhouden)
- Bij het bed 2x een klein leeslampje + usb lader. (12v)
- 2x 230v stopcontact (oventje en vrij gebruik).
- 1x Plafond verlichting boven het bed. (12v)
- 5x Spotjes plafond voorin de bus. (12v)
- Keukenlamp en usb lader boven keuken. (12v)
- Koelkast. (230v)
- Accu monitor.
- Kraan. (12v)
Comments