top of page

Van Bus naar Camper in 6 stappen: RDW keuring, BPM betalen en Kwarttarief (8)

De enige & juiste volgorde in een tijdlijn:



Hier is een korte tijdlijn, onderaan meer uitgebreide uitleg.


1. Bus gekocht? > Bus schorsen tijdens het bouwen.

Indien wenselijk kun je je bus schorsen en je verzekering opzeggen. Scheelt geld terwijl je klust aan je bus.



2. Camper (bijna) klaar? > Op naar de RDW keuring.

Voldoe aan de RDW eisen & vraag op tijd een RDW “wijziging aan voertuig” keuringsafspraak aan (ze zijn soms erg druk).

Verderop in deze blog leg ik hier meer over uit.



3. RDW keuring ingepland? > Ontschorsen.

Om naar de RDW te kunnen rijden moet je je bus eerst ontschorsen en weer verzekeren. Je kunt eventueel ook een eendagskenteken en eendagsverzekering regelen.




4. Bus nog zakelijk? > BPM (zelf uitrekenen &) betalen.

Je krijgt pas je kentekenbewijs nadat de RDW keuring hebt gehad EN nadat je de BPM (Belasting van Personenauto's en Motorrijwielen) hebt betaald.

(Je betaald BPM als de bus nog zakelijk is toen je deze kocht, en als deze jonger is dan 17,5 jaar.)

Dit moet je zelf berekenen en er zijn 3 manieren om dit te berekenen.

1 van de 3 manieren is voor jou het voordeligst. Ik vond dit te ingewikkeld en heb dit laten uitrekenen door een bedrijf.

Deze mensen hebben mij heel goed geholpen met het berekenen van de BPM: https://www.importautos.nl/bpm-berekenen/



5. BPM betaald? > Kentekens laten maken.

Je ontvangt, na betalen BPM, automatisch (en best al snel) je nieuwe kentekenbewijs van de RDW. Nu kun je je kentekens laten maken door een bedrijf in je buurt. Auto-onderdelen-winkels doen dat vaak.

(Nu kun je ook een nieuwe camper verzekering afsluiten.)



6. Laatste stap: Kentekens klaar? > Kwart-tarief aanvragen.



Fijne reis!




Te kort door de bocht? Te snel?


Hieronder nogmaals met meer uitleg.


Inleiding

Je koopt een bus, als dit nog een bedrijfsbus is zul je uiteindelijk, na de RDW keuring, ook nog de BPM moeten afdragen (lees: betalen).

En natuurlijk wil je ook het kwarttarief gebruiken zodat je minder wegenbelasting betaald. Je krijgt ook nieuwe kentekens!


Wat is de volgorde?


Laten bij het begin beginnen en ik leg je uit hoe ik het gedaan heb:


(1) Bus kopen en bus schorsen

Je hebt een bus gekocht, uiteraard heb je een verzekering afgesloten om het ding naar huis te kunnen rijden.


Als je van plan bent de bus langere tijd niet te besturen kun je besluiten de bus ‘te schorsen’.

Je betaalt dan geen wegenbelasting (en je kunt dan natuurlijk ook de verzekering weer stopzetten)



Tip tussendoor: Is je APK verlopen tijdens je schorsing? Nier erg, je mag er dan in rijden, maar alleen op het moment dat je naar de APK afspraak rijdt. Neem dan wel even bewijsje van de afspraak mee.

Meer info:


!! Je bus moet wel weer verzekerd zijn als je dit ritje maakt !!



(2) Klaar met bouwen? Op naar de RDW.

Als je klaar bent, of weet waneer je klaar bent, maak dan z.s.m. een afspraak “Wijziging(en) aan voertuig” bij het RDW.

Ze zijn soms erg druk, dus hoe eerder hoe beter.


Deze afspraak heet: Wijziging(en) aan voertuig.


Dat kan hier:

(tip tussendoor) bij stap 1: Je hebt (vermoed ik) nu een Bedrijfsauto < 3500 kg


En dan kies je:

“Wijziging(en) aan het voertuig (m.u.v. ombouw naar landbouwvoertuig)”


Nu vervolg je gewoon de stappen zoals het kiezen van locatie, datum en tijd.


Het derde en laatste scherm vond ik het een beetje vaag, maar blijkbaar kun je hier: A) nog een keuringsafspraak aanvragen, of B) je aanvraag afronden.



(3) Eendagskenteken of ontschorsen?

Om deze RDW keuring te doen moet je je buscamper eerst ontschorsen en verzekeren zodat je weer mag rijden.

Je kunt ook voor een eendagskenteken en eendagsverzekering kiezen.


Ik wilde zelf eigenlijk snel op pad met m’n camper, dus ik heb voor ontschorsen gekozen en ben ondertussen verder gegaan met de rest van de stappen, zoals BPM laten berekenen en betalen en daarna kentekens laten maken.


Ontschorsen doe je zo: (kopje 2)



Tip om geld te besparen:

Hoe lichter je bus, hoe lager je wegenbelasting.

De RDW weegt je bus tijdens de keuring. De RDW heeft ‘mildere’ keuringseisen dan de Belastingdienst, je kunt er dus voor kiezen een hele ‘lichte versie’ van de inrichting te bouwen en later je camper af te bouwen (dan natuurlijk wel volgens de eisen van de belastingdienst).

Voor de RDW keuring kun je besluiten alle zware items er te uit halen, zoals je matras en accu, gasfles.

Elke kilo scheelt en kan er voor zorgen dat je net in een lagere belastingschaal terecht komt.


Keuringseisen RDW


Keuringseisen Belastingdienst (dit leg ik later verder uit):



(4) Keuring overleefd? BPM afdragen.

Tijd om de BPM te berekenen en te betalen (Mits nodig. Is je bus ouder dan 17,5 jaar? Dan betaal je geen bpm meer.) Doe dit dus z.s.m.


!! Pas als je je BPM hebt betaald krijg je je nieuwe kentekenbewijs automatisch toegestuurd (zodat je nieuwe kentekens kan laten maken).

De Belastingdienst geeft automatisch aan de RDW door dat je dit betaald hebt. En het RDW stuurt je dan je kentekenbewijs toe. Dit ging vrij snel vond ik.


De BPM berekening moet je dus “zelf berekenen en aanvragen”.

Er zijn, als ik het goed begrepen heb, 3 formules mogelijk om je BPM zelf uit te rekenen. 1 van die 3 is het voordeligst voor jouw bus.

Ik vond dit te ingewikkeld en heb een bedrijf dit voor mij laten uitrekenen.


Deze mensen hielpen mij erg snel en goed:


(Ik heb 900,- euro BPM betaald.

('tis wat 't is).



(5) BPM betaald en kentekenbewijs inmiddels binnen? Tijd voor nieuwe kentekens.

Met je kentekenbewijs kun je nu nieuwe kentekens laten maken bij een bedrijf in je buurt.

En natuurlijk moet je met je nieuwe kentekens een nieuwe (camper) verzekering afsluiten.



(6) Laatste stap: Het camper kwarttarief aanvragen.

Je weet dit vast al, maar toch even in het kort:

Campers betalen maar 1 kwartaal per jaar wegenbelasting maar je mag wel het hele jaar rijden.

In mijn geval is dit nu 78,- per maand.


Dit aanvragen doe je het liefst z.s.m. en kan hier:


Terugkoppeling van de Belastingdienst

Zo ging dit bij mij:

Na het insturen van de aanvraag kreeg ik bericht dat de belastingdienst het had ontvangen maar erg druk was. Het kon wel even duren voor ze mijn aanvraag hadden verwerkt.

Ik hoefde tot die tijd niet het “oude wegenbelasting tarief” te betalen maar er kwam later een naheffing aan, zodra zij klaar waren met de aanvraag. Dit was fijn, wat anders had ik 6 maanden lang ongeveer 300,- euro per maand moeten betalen (om het vervolgens weer terug te krijgen).



Volgens. Mij. Ben. Je. Nu. klaar.



Heb je nog vragen? Laat het me weten!

ikbouweencamper@gmail.com


コメント


bottom of page